Nečekaně dobrá
Mt. Fairview

perex

Rocky Mountains, 7 dní, 4 nadšenci. Několik výstupů, metry sněhu a hlavně neuvěřitelné množství zážitků. Ten největší přišel během spontánního výstupu na Mt. Fairview.

Kredity

T a F: Vojta Bořil | KVĚTEN 2015

Text 1

Vítej v ráji dobrodruhů

Skalisté hory, neuvěřitelné pohoří táhnoucí se z amerického Colorada až do kanadské provincie Britská Kolumbie. Snad každého uchvátí svojí nespoutanou přírodní krásou. Srdcem Rockies je horské městečko Banff. V tomhle ráji všech milovníků hor a outdoorových sportů jsme strávili celé tři dny. Nezapomenutelným zážitkem jsou už východy slunce, kdy se člověk probudí a sleduje přímo z postele zasněžené stěny okolních hor. V proslulých horských kavárničkách se to od časných ranních hodin hemží horolezci, skialpinisty a dalšími dobrodruhy. A není divu. Impozantní štíty lákají snad z každé uličky Banffu.

Vstáváme brzy ráno. Je krásně, ale rtuť namrzlého teploměru sestupuje hlubuko k -20°C. S výhledem na brutální stěnu Mt. Cascade pijeme kafe a připravujeme se na cestu k proslulému jezeru Lake Louise, které leží ve výšce 1700 metrů. Se sněžnicemi a další výbavou v kufru zápasíme v pronajatém autě se zledovatělými kanadskými silnicemi. Skončit ve škarpě tu fakt není vůbec těžké – naštěstí to posíláme do luxusního prašanu a po vyhrabání auta pokračujeme dál.

full width fotka

Pohled z hlavní ulice Banffu

Text 2

Večery v Banffu se dají trávit různě

Po obhlédnutí terénu kolem pohádkového jezera Lake Louise zjišťujeme, že na pokus o nějaký vrchol si dneska budeme muset nechat zajít chuť. Je příliš pozdě. Náladu si tak aspoň spravujeme lehkým desetikilometrovým výšlapem. Navíc musíme šetřit síly. Přímo nad hladinou jezera se tyčí jižní stěna Mount Fairview (2744 m), kam se chceme vydat zítra.

Večery v Banffu se dají trávit různě. Zatímco parťáci Malte s Alexem sbírají síly a regenerují, já s Patrickem mám trochu jiné plány. Tunnel Mountain, taková turistická klasika. Nejznámější vyhlídka nad městem o něco málo výš než Sněžka. Jak často má asi člověk šanci vyběhnout si ji v extrémním mrazu s čelovkou na hlavě, honí se mi hlavou a v žilách mi začíná kolovat adrenalin. Asi moc často ne. Tělo si sice muselo pár kilometrů zvykat na krutý mráz, výsledek ale stál za to. Následná koupel v čtyřicetistupňových termálních pramenech Banff Upper Hot Springs už byla jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Galerie 1

Text 3

Stoupáme na Mt. Fairview, vybavení je k ničemu

Ráno se budíme plní energie s jasným cílem. Vystoupit na vrchol Mt. Fairview. Tisíc výškových metrů v létě představuje poměrně jednoduchý trek a severní stěna je většinou dokonce běhatelná. To ale neplatí v exponovaném zimním terénu. Od prvních metrů se tak boříme doslova v metrových závějích.

Okolní štíty hor nám sice dodávají tolik potřebnou energii, ale i tak vzhůru k vrcholu postupujeme náročným terénem jen velmi pomalu. Svahy jsou prudké, díky sněhové pokrývce naštěstí ne moc technické. Nejhorší je, že nemůžeme použít skoro žádné vybavení. Na sněžnice je sklon příliš prudký, mačky a cepíny nám v hlubokém prašanu také moc nepomůžou.

Počasí a podmínky v takhle vysokých horách se mění každou hodinu a člověk musí být schopen dělat rychlá rozhodnutí. Po několika hodinách stojíme ve výšce zhruba 2500 metrů, kde čelíme nepříjemné situaci. K vrcholu nám zbývá pouhých tři sta metrů, my ale nevíme, zda pokračovat. Z hřebene na druhé straně údolí slyšíme zvuk, při kterém tuhne krev v žilách. Lavina. Pečlivě zkoumáme stěnu nad námi, která pod náporem pražícího slunce dostává pořádně zabrat. Po delší poradě ji nakonec shledáváme dostatečně bezpečnou. Jdeme do toho!

Predel / citace

“Z hřebene na druhé straně údolí slyšíme zvuk, při kterém tuhne krev v žilách. Lavina.”

Text 4

Rychlá otočka na vrcholu

Postupujeme maximální možnou rychlostí. Nechceme se přes rizikové sněhové pole vracet během poledne, kdy je slunce nejsilnější. Během chvilky stojíme pod posledním skalnatým hřebenem. Zbývá už jen sto výškových metrů. Hřeben je sice technicky náročnější, vede ale k vytouženému cíli. Na poslední metry na tom exponovaném hřebeni budu rád vzpomínat celý život.

Nádherné výhledy do okolí si vychutnáváme jenom chvilku a radši hned vyrážíme zpátky dolů. Sněhovým polem postupujeme co to jen jde, zároveň ale extrémně opatrně. V sedle ve výšce 2300 metrů už víme, že jsme v bezpečí. Konečně si dopřáváme zasloužený odpočinek.

Cesta dolů po takovém výstupu je spíš za odměnu. Navíc v metrovém prašanu. Lyže jsou v tu chvíli také zbytečné. Méně exponovanou stěnu prostě jen sbíháme, sjíždíme a občas dokonce seskakujeme. Tomu říkám pravá horská paráda. Nejhežčí zážitky jsou ty neplánované a já tu dneska zažil jeden ze svých nejhezčích dnů v horách!

Pokud chceš vědět o našem dalším článku, sleduj eMontanu na Facebooku.

full width fotka

Vlček zmíněné 04

infobox

Mt. Fairview dosahuje výšky 2744 m.n.m. V letním období stačí kvalitní trekové boty a hole. V zimě dle sněhových a ledových podmínek sněžnice, mačky a cepín. Může se ale stát, že ti to bude k ničemu stejně jako nám.

Fairview

Lake Louise a Mt. Fairview (uprostřed), zdroj: Google Earth

S účinností od listopadu 2013 občané České republiky nepotřebují pro krátkodobý pobyt v Kanadě (do 6 měsíců) a průjezd kanadským územím víza. Bezvízový režim se vztahuje na krátkodobý pobyt za účelem turistiky, návštěvy rodiny/přátel a za účelem obchodním a studijním.

Počet obyvatel: 35 milionů
Rozloha: 9 984 670 Km2
Hlavní město: Ottawa
Náboženství: křesťané 77,1 % (katolíci 43,6 %, Sjednocená církev Kanady 9,6 %)

Mapa 2

Autor

Vojta Bořil

Student aplikované matematiky a ekonomie. Sportovec a cestovatel, který nejraději běhá a závodí v horách. Nepohrdne ani horským kolem, lyžarskou stopou nebo pořádným trekem.